میرحسین موسوی: بنده ابایی ندارم که یکی از شهدایی باشم که مردم بعد از انتخابات در راه مطالبات به حق دینی و ملی خود تقدیم کردند و خون من رنگین تر از آن شهدا نیست.



۱۳۸۹ آبان ۱۹, چهارشنبه

يادي از اكبرگنجي دوران اصلاحات

اكبر گنجي در يكي از آخرين نوشته هايش از زندان اوين ( اصلاح گري معمارانه صفحه 242 ) مي نويسه :
" گفت و گوي محرمانه ‚ سازش ‚ چانه زني و ... مفاهيمي هستند كه در فضاي سياسي ما ‚ مذموم ‚ قبيح و بعضا خيانت تلقي مي شوند. اما در سياست چاره اي جز چانه زني و بده بستان وجود ندارد ... امروز سرنوشت جنگها را هم در پشت ميز مذاكره و از طريق گفت و گوي دشمنان سابق حل و فصل مي كنند ... جنبش اصلاحات بايد گفت و گو با مخالفانش را در صدر اولويتهاي خود قرار دهد. در پشت ميز مذاكره ‚ طرفين مطالبات خود را به صراحت بيان كرده و بر سر آن به چانه زني خواهند پرداخت. "

نلسون ماندلا ( شخصيتي كه جهانيان او را به عنوان سمبل مقاومت در راه آزادي مي ستايند ) 5 سال آخر دوره زندان خود را به مذاكره و چانه زني مخفي با رژيم آپارتايد پرداخت. او مي گويد : " [ در سال 22 از 27 سال زندان ] تنهايي و تنها بودن [ در سلول ] به من آزادي مي داد و من تصميم گرفتم از آن براي انجام كاري كه مدتهاي مديد به آن فكر كرده بودم استفاده كنم يعني گفت و گو با دولت را شروع كنم. من به اين نتيجه رسيده بودم كه اكنون زماني رسيده كه مي توان از طريق مذاكره ‚ مبارزه را به جلو برد. اگر ما زودتر مذاكره را شروع نمي كرديم دو طرف به شب تيره جنگ ‚ خشونت ‚ ظلم و سركوب كشيده مي شدند. "
( راه دشوار آزادي صفحه 677 ) ...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر